banneri
  
AKK

oua

Pohjola

Radisson

ABC

A-katsastus
  TIEDOTTEITA RALLIN SJM-SARJASTA JA POHJOLA-RALLISTA


Janne Korhoselle suurin SJM-pistesaalis Pohjola-rallista

Nilsiän Janne Korhonen voitti rallin Suomen juniorimestaruussarjan osakilpailuvoiton Oulussa. Toyota Corollaa ohjastava 20-vuotias rallilupaus ajoi yhtä lukuun ottamatta pohja-ajan kaikille erikoiskokeille. -Nostin tauon jälkeen hieman vauhtia. Pätkätkin olivat paljon ajettavampia ja sain herätettyä itseni ajamaan kunnolla, kertasi Korhonen maalissa. Hän nappasi näin jo toisen osakisan voiton. Alavuden Teemu Asunmaa oli BMW:n ohjaimissa toinen ja piti vielä pistejohtonsa nuorten kuljettajien rallisarjassa. Kärkikaksikko sai viiden erikoiskokeen aikana eroa toisiinsa 38 sekuntia.

Kolmannesta sijasta taistelivat Rovaniemen Jussi Teppo ja oululainen Janne Seluska. Viimeisellä erikoiskokeella Seluska yritti vielä tosissaan kiriä Tepon 18 sekunnin etumatkaa. Seluska hyppäsi Honda Civicillä rajusti ja pyörähti tiellä, mutta pääsi onnekkaasti jatkamaan. Oululaisen auto saapui maaliin puskurit repsottaen. Myös rallin yleisen luokan SM-sarjassa kilpaileva Teppo ajoi huolellisesti loppuun saakka ja otti kolmannen tilan yhdeksän sekunnin erolla. Naisten SM-luokassa parasta vauhtia piti Jämsän Minna Lindroos.

Yleisessä luokassa voittoon ajoi Tornion Tapio Vuokila. Mitsubishi-kuljettaja otti päivän aikana tiukasti yhteen Juha Pasasen kanssa. Oululaisen kiri viimeisellä erikoiskokeella ei onnistunut ja Subaru lipsahti hankeen. Vuokila vei lopulta voiton puolentoista minuutin erolla muhoslaiseen Karri Marttilaan.

A-junioreissa voiton otti Pekka Salo Mitsubishi Lance Evo 9:n ohjaimissa. B-juniorit puolestaan kirjattiin Hondaa ohjastavalle Vesa Luokkaselle. Trophy-luokassa parasta vauhtia piti VW Polo-kuski Ville Ruokanen. Historic-luokkavoitot menivät Petri Karsikolle, Timo Wikströmille ja Juha Pelkoselle.

Tiedotteita RSJM-sivulta | Tulokset
 
..................................................................................................................

Rallin Juniorit ja naiset oulussa 26.2.


Helmikuun viimeisenä viikonloppuna, lauantaina 26.2. ajetaan rallin junioreiden ja naisten SM-osakilpailu Oulussa, 46. Pohjola-rallin merkeissä. Pohjola-ralli on sarjan kolmas osakilpailu; ensimmäinen ajettiin Mäntsälässä tammikuussa, helmikuussa oli Mänttä 200-ajon vuoro.

Pohjola-rallin reitin kokonaispituus on noin 263 km sisältäen viisi erikoiskoetta, yhteispituudeltaan noin 72 km. SM-luokkien lisäksi kilpailussa ovat mukana historic-kuljettajat, yleisiä sekä A- että juniorikuljettajia eri ryhmien kalustolla. Kilpailussa on mukana 110 autokuntaa.

Junioreiden SM-sarjassa Mäntsälän kisassa kaikille erikoiskokeille ajoi pohjat Saarijärven Matias Kauppinen, mutta aikarangaistuksen vuoksi hän ei kuitenkaan voittanut kilpailua, vaan Alavuden Teemu Asunmaa keräsi korkeimmat SM-pisteet. Mäntässä Nilsiän Janne Korhonen oli jokaisella erikoiskokeella nopein, ja hän myös voitti. Mäntsälässä Korhonen jäi täysin ilman pisteitä vaihdelaatikko-ongelman vuoksi, Mäntässä Kauppinen suistui sen verran tieltä, että pistepussi ei juurikaan kasvanut. Tasaisesti kummassakin osakisassa ajanut Teemu Asunmaa johtaa junioreiden SM-sarjaa. Jatkuuko sarja samalla kaavalla? Pystyykö Asunmaa pitämään johtopaikkansa pistetaulukossa, eroa Kauppiseen on 6,5 pistettä. Vai olisiko nyt pisteissä kolmantena olevan vantaalaisen Ville Haaralan vuoro yllättää? Tämä kaikki nähdään siis viikon päästä Oulussa.

Naisten SM-pisteissä Jämsän Minna Lindroos johtaa kahdella voitollaan 34,28 pisteen turvin ennen Kuortaneen Elina Toivolaa, jolla on 20 pistettä. Lindroos on ollut ylivoimainen, mutta muille mitaleille on tavallista tasaisempi taistelu. Hyviä otteita Mäntässä esittänyt, sarjan tulokas tuusulalainen Annina Noso on mielenkiinnon kohteena Oulussa. Onko vauhti lisääntynyt entisestään? Pystyisikö Noso haastamaan Lindroosin tosissaan, tätä toivotaan?

Kilpailun aikataulu:
Lauantaina 26.2.
klo 7.30 Kilpailutoimisto avataan
klo 9.00 Esikatsastus alkaa
klo 11.01 Ensimmäinen kilpailija reitille
klo 13.38 Ensimmäinen kilpailija tauolle
klo 17.14 Ensimmäinen kilpailija maaliin

Julkaistu: 20.2.2011 | Rallin SJM tiedotus
 
..................................................................................................................

Mänttä 200-ajo 29.1.2011,
Rallin Suomen Junioreiden ja Naisten mestaruussarja, osakisa 2/6

Korhosen vauhti liikaa muille

Jos oli Mäntsälässä ajettu sarjan ensimmäinen osakisa Matias Kauppisen ja Teemu Asunmaan kaksintaistelua, olisi Mänttä ollut nyt vuorostaan Kauppisen ja Janne Korhosen tiukka vääntö voitosta, mutta Kauppiselle sattunut ulosajo muutti tilanteen. Korhonen ajoi pohjat Mäntän kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeele. Tauolle asti tuntui kuin kisan käsikirjoitus olisi jo valmis, mutta toisin kävi. Loppulenkin kolme viimeistä erikoiskoetta muuttivat vielä paljon.

Taukotilanteen tulokset antoivat viitteitä siitä, että mitalikolmikko olisi Korhonen, Kauppinen ja Haarala. Neljäntenä ollut Asunmaa oli yli minuutin perässä, Janne Seluska oli jäänyt jo yli kaksi minuuttia kärjestä.

Erikoiskoe 5 toi kilpailuun dramatiikkaa. Lumisade ja pöllyävä lumi kasvattivat vaikeusastetta, ja tähän sortui Kauppisen hieno suoritus. Kauppinen sukelsi lumihankeen ja jäi Korhosen pohjista 2.22,3. Sen sijaan Janne Hakulinen onnistui täällä hienosti ja oli vain 0,2 sekuntia pohjat ajanutta Korhosta hitaampi.
"Oli kyllä meilläkin tosi lähellä suistuminen, itse asiassa ei ikinä vielä ole näin lähellä ollut ulosajo. Ehkä me tehtiin siihen jo selvä "ulosajoura", sillä kuulimme, että tässä paikassa sitten aika moni kävi rytäämässä", tilitti Korhonen maalissa.

Kun Kauppinen hävisi kakkospaikalta, oli Korhonen ennen viimeistä erikoiskoetta noin puolentoista minuutin verran edellä Asunmaata ja Haarala oli joutunut taipumaan Asunmaalle parilla kymmenellä sekunnilla. "Nostimme vauhtia tauon jälkeen ja yritin tulla paljon räväkämmin kuin alussa. Nelonen oli tosi vaikea pätkä, hangessa oli ihan selvä reikä, johon olisi ollut helppo täräyttää", kertoi Asunmaa.

Janne Korhonen, joka on muuten Ralli SM -sarjaa ajavan Jukka Korhosen serkku, ajoi pohjat vielä viimeisellekin erikoiskokeelle. Kauppinen oli ulosajon jälkeen koonnut itsensä uudelleen, ja jäi 9,3 sekuntia pohjista. Asunmaa oli viimeisellä kolmanneksi nopein ja Haarala neljäs. "Täytyyhän sitä lauantaisin aina lumitöitä tehdä", naureskeli Kauppinen maalissa ulosajoaan. "Reilut pari minuuttia meillä taisi siinä mennä, se oli sellainen nypyn yli heti taittuva vasen, ei ollut mitään tehtävissä", kertasi saarijärveläinen, mutta Mikkelissä opiskeleva Kauppinen.

Lopputuloksissa Korhonen voitti todella ylivoimaisesti Kauppisen poistuttua, sillä nyt kakkoseksi sijoittuneeseen Asunmaahan kertoi lähes pari minuuttia eroa. Ville Haarala otti kolmanneksi korkeimmat SM-pisteet. Seuraavina tulivat Matias Kauppinen, Janne Seluska, Janne Hakulinen ja Santeri Jokinen.

Luokan 1/2 voitti Olli Lahti Peugeotillaan ennen Jani Laaksosta. Eroa miehillä oli 1.16,1.

Lindroos jälleen ylivoimainen naisten-luokassa

Naisen SM-sarjan toisessa osakisassa Mänttä 200-ajossa Minna Lindroosin ei liene kenellekään yllätys, mutta että ensimmäistä vuotta rallia ajava Anniina Noso oli päihittää kaikki muut sarjan kuljettajat, taisi tulla monelle yllätyksenä.

"Meillä ei Mäntsälässä auto ollut oikein iskussa, alusta oli tosi huono", kertasi Helsingissä liikenneopettajana päivätyötään tekevä Noso. "Nyt auto oli kunnossa, ja se meni todella mukavasti Mäntässä, oli oikein mukava ajaa." Hän oli Toyota Corollan ohjaimissa Lindroosin jälkeen toiseksi nopein kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella.  Viidennellä erikoiskokeella hän kuitenkin lipsautti ulos tieltä ja lumitöissä kului parisen minuuttia. Tämän seurauksena Jaana Hämäläinen nousi kisan kakkoseksi neloserikoiskokeen jälkeen. Viimeiselläkin Hämäläinen oli Nosoa nopeampi, joten maalissa Hämäläisen voittomarginaali Nosoon oli 1.26 minuuttia.

Lindroos jatkoi Hondallaan ylivoimaista menoaan, nyt voittajan ero kakkoseen oli peräti 4.11 minuuttia. SM-pisteissä Lindroos on kahdella voitollaan ykkönen 34,28 pisteellä, Elina Toivola on kerännyt molemmista kisoista pisteitä kakkossijaan oikeuttavan määrän eli 20. Mäntästä Tunturirallin ajamisen vuoksi pois ollut Sari Lääti on kolmas tasapistein 14,29. Sama pistemäärä on myös Hämäläisellä, joka keskeytti tekniikkavikaan Mäntsälässä. Anniina Noson kolmanneksi parhaat pisteet Mäntästä oikeuttavat pistetaulukon viidenteen sijaan.

Tulokset

Koostettu Rallin SJM-tiedotteista, Tero Lyttinen 9.2.2011
  
..................................................................................................................
  
SRV Mäntsälä -ralli 8.1.2011,
Rallin Suomen Junioreiden ja Naisten mestaruussarja, osakisa 1/6

Junioreissa kahden kauppa

Rallin Suomen junioreiden mestaruussarjan ensimmäinen osakilpailu, SRV Mäntsälä -ralli, oli alusta loppuun kahden kuljettajan välinen taistelu. Saarijärven UA:n Matias Kauppinen ajoi pohjat jokaiselle viidelle erikoiskokeelle, mutta Alavuden UA:n Teemu Asunmaa kuitenkin voitti koko kilpailun. Asunmaa oli kaikilla 52 ek-kilometrillä pikataipaleiden kakkonen Kauppisen jälkeen.

Tulosluetteloon kuitenkin napsahti erikoiskokeen 2 lähdön aikatarkastusasemalta Kauppiselle yhden minuutin aikasakko liian aikaisesta saapumisesta. "Meillä meni vähän hommat sekaisin siinä. Laiteltiin vöitä valmiiksi erikoiskokeelle lähtöä varten, ja sattui ajatuskatkos. Annettiin kortti tarkastusasemalle liian aikaisin, ja siitähän tuo minuutti sitten napsahti", kertasi 24-vuotias Kauppinen maalissa. Kauppinen ei kuitenkaan moisesta virheestä ollut moksiskaan, vaan myönsi olevansa päivään oikein tyytyväinen. Kakkossijakin oli kyllä mieluinen. Eikä kartanlukijaansakaan suostunut moittimaan.
"Ehei, mitäs tuosta, sattuu sitä paremmissakin piireissä. Puolitoista vuotta on pidetty ajotaukoa, joten olen tähän oikein tyytyväinen."

Aikasakon vuoksi Teemu Asunmaa voitti toiseksi tulleen Kauppisen 31,6 sekunnilla. Voittonsa jälkeen Asunmaa kuitenkin toivoi enemmän autoja mukaan, eikä ollut oikein omaan ajoonsakaan tyytyväinen. "Uusi auto on meillä alla, ajo oli vähän tahmeaa. Olisin toivonut hieman enemmän erikoiskoekilometrejä, kun kerran tuolta 400 kilometrin päästä ollaan tänne asti tultu", jutteli 23-vuotias Asunmaa lehdistötilaisuudessa. "Tiesin kyllä koko kisan ajan tilanteen ja Kauppisen aikasakostakin. Voittoon olen toki ihan tyytyväinen."

Junioreiden kolmas oli Uudenmaan AU:n Ville Haarala, joka vielä ennen viimeistä erikoiskoetta oli kilpailussa toisena 21,3 sekuntia Asunmaasta ja Kauppinen oli kolmantena 11,1 sekunnin päässä. Kauppinen kuitenkin onnistui kukistamaan Haaralan viimeisellä erikoiskokeella parilla kymmenellä sekunnilla, joten Haarala jäi kolmanneksi 9,6 sekuntia Kauppista hitaampana.

Neljänneksi junioreissa sijoittui Reijo Mattila Somerolta. Alkukisasta omasta mielestään hieman vaikeuksissa ollut Mattila paransi kuitenkin loppua kohti. "Huomattiin heti alkupätkillä, että alusta on meillä liian pehmeä. Oli tosi hankalaa ajaa kaksi ensimmäistä pätkää", paljasti helmikuussa 23 vuotta täyttävä Mattila. Tauolla huoltomiehet tekivät työtä käskettyä ja alustaa saatiin jäykistettyä paremmaksi. "Pöperössä oli tosi vaikea ajaa, mutta tauon jälkeen kulki jo huomattavasti paremmin. Olemme Saukkolan EK:lla testeissä saaneet alustan ihan hyväksi, mutta siellä on täysin jäädytettyä, kovapintaista tietä, siinä jäykkä alusta oli tosi hyvä", kertasi Mattila.

Junioreiden SM-sarjassa Vakio 1600 -luokan 1 voittaja Olli Lahti lähti reitillä numerolla 1 ja mies harmitteli myös lumipöperöä. Vaikka joku voisi sanoa, ettei vakioautolla tarvitse juurikaan jarrutella, on Nokian mies aivan toista mieltä. "Sai siellä vähän nostellakin, ihan riittävästi meilläkin oli vähältä piti -paikkoja", naurahti Lahti.

Myös Lahti olisi toivonut luokkaansa enemmän kuljettajia, nyt luokat 1 ja 2 yhdistettiin vähäisen automäärän vuoksi. Mäntsälän MK:n Jani Laaksonen tuli luokassa toiseksi jääden puolisen minuuttia Lahdelle. "Ihmettelen, ettei porukkaa ole enemmän, sillä nämä ovat ihan mukavia autoja, ja nyt täälläkin nähtiin, että ihan hyvin voi olla mukana SM-sarjassa." "Tämän luokan auto on sitä juuri niin mukava, ettei renkaat eivät kulu miksikään ja polttoainettakin meni vain puoli tankkia. Toisella tankin puolikkaalla päästään ajamaan vielä seuraavakin osakisa Mäntässä tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Nuorelle miehelle ja pienellä budjetilla ajavalle tämä on ihannetilanne", selvitti pitkän huiskea 20-vuotias Lahti, jolla on vankka autourheilutausta jo nuoresta iästään huolimatta. "Pari vuotta olen nyt rallia ajanut, mutta 15-vuotiaana aloitin jo aktiivisen jokamiehenluokan urani ja 16-vuotiaasta asti olen ajanut rallisprintejä. Vuonna 2009 oli Pirkkalan lennostossa armeijassa, silloin ei ollut varaa ajaa ollenkaan."

Junioreiden sarjaan on ilmoittautunut 15 kuljettajaa ennen Mäntsälän kilpailua, mutta sarjaan toki pääsee koko kauden ajan. Pisteitä kuljettaja kerää ajamistaan kilpailuista. Mäntsälän kilpailuun starttasi lopulta 10 kuljettajaa, maaliin tuli seitsemän. Mahdollisuuksia sijoittua SM-sarjassa on helposti vielä vasta Mäntän kisasta aloittavillakin.

MINNA LINDROOS YLIVOIMAINEN NAISTEN KISASSA

Jämsässä autokouluyritystä pyörittävä Minna Lindroos on palannut mestaruustasolle. Tänään Mäntsälän kisassa Lindroosille ei kunnoon vastusta löytynyt, sillä kakkoseksi sijoittunut Sari Lääti jäi reilun minuutin. "Tiet olivat oikein mukavia, ja reitti kaiken kaikkiaan oikein haastava. Olisin mielelläni ajanut enemmänkin", jutteli Minna Joonaksen sisko Lindroos. "Mutta ihan alokasmaisen virheen tein, oikean hartialukon yhdessä risteyksessä, jossa tietysti Juha Repo ja Keijo Eerola, mestarikartturit, olivat katsomassa Antero Laineen kanssa, pakko tunnustaa." Vuonna 2006 viimeksi rallia ajanut Minna myönsi, että vähän pitää ruostetta ajamisesta saada pois. "Erityisesti risteysajo ja oikeiden jarrutuspaikkojen löytämistä pitää harjoitella ennen seuraavaa kisaa."

Naisten sarjaan oli ilmoittautunut ennen Mäntsälän kilpailu 10 kuljettajaa, mukaan pääsee luonnollisesti koko sarjan ajan. Pisteitä kuljettaja kerää ajamistaan kilpailuista. Mäntsälässä mukana oli seitsemän kuljettajaa, maaliin sarjalaisista tuli neljä.

Julkaistu: 8.1.2011 19:12 | Rallin SJM tiedotus